Jak zatočit s „nudným“ učivem aneb Green Screen v akci

ptakopysk

… to už je jako konec? Možná nejvýstižnější věta charakterizující můj projekt s žáky 5. třídy. Projekt zaměřený na rostliny a živočichy žijící v travnatých oblastech celého světa. Projekt, který začal domácím úkolem…

  Ale aby to nebylo zase tak jednoduché, dostal každý žák jiný domácí úkol. Přesněji řečeno, vylosoval si ho. Pomocí aplikace Decide Now si žáci vybrali svou rostlinu nebo živočicha, které můžeme najít v savanách, buších, pampách nebo jiných travnatých oblastech. A nebyli to ledajací živočichové nebo rostliny, spíš neznámí než známí, jejichž jména mnozí slyšeli poprvé v životě.

decide now

Po losování nastal poplach, honem na internet a podívat se, co jsem si to vlastně vylosoval a o čem bude ten můj domácí úkol. K tomu dostali jednoduše vypadající pracovní list vytvořený v Pic Collage. No a pak už jen hupky dupky domů, do knihovny nebo na internet a hledat, číst, psát, kreslit, stříhat, lepit a tak. A jak to dopadlo?

prase_bradavicnate  pakun_zihany  sup_africky

Jenže to ještě nebylo všechno. Teď začala zase výzva pro mne. Popisná zpětná vazba. Kdo ví, o čem je řeč, tak asi tuší, že napsat taková hodnocení není ani jednoduché, ani rychlé. Každopádně jsem se s tím prokousala a reakce žáků mě fakt dostaly. Nejenže jim vůbec nevadilo, že nemají známku, ale naopak se ptali, jestli budu příště zase takto hodnotit, protože se toho dozvěděli více než ze známky. A co bylo ještě pozoruhodné je, že navzájem zkoumali, zda má popisnou zpětnou vazbu každý jinou.

Aspoň jedna ukázka:

Natálko,

tvůj domácí úkol na mě už na první pohled působí velmi kreativně. Měla jsi vyhledat informace o blahovičníku kulatoplodém, což jsi také splnila. Všech pět okének jsi zaplnila, nikde nezůstalo volné místo k dalšímu využití. Informace jsou správné.

Velmi oceňuji, že sis dala velkou práci s nakreslením obrázku stromu, tvoje kresba je opravdu pěkná. Možná by stálo za zamyšlení, zkontrolovat si úkol před odevzdáním, jestli tam nejsou nějaké pravopisné chyby. Děkuji, že jsi mi rozšířila mé vědomosti. Netušila jsem, že blahovičníků je více než 800 druhů.

Už teď jsem zvědavá na tvůj video projekt o blahovičníku kulatoplodém. 

                                                                                                                                             Lenka Skýbová

„Tohle že je projekt? Obyčejný domácí úkol a místo známky popisná zpětná vazba. A co se jako ti žáci naučili? Jen něco opsali z knih nebo internetu.“

„Ano, je to projekt a jeho zajímavější část teprve začíná.“

Zadání:

Natočte video, ve kterém si vyzkoušíte roli televizního moderátora, hlasatele nebo reportéra a

ostatním spolužákům sdělíte zajímavé informace o vylosované rostlině nebo živočichovi.

Pro svou práci využijte aplikaci iMovie a Green Screen.

Záměrně jsem zadání blíže nespecifikovala, protože jsem si uvědomovala, že je to pro páťáky náročné a že bych je například konkretizací délky videa nebo obsahu hodně stresovala.

A zase tu byla ta samostatná práce. Nejprve si žáci vytvořili v aplikaci iMovie video z fotografií své rostliny či živočicha stažených z internetu.

Následně se potom domlouvali ve dvojicích nebo ve trojicích na samotné natáčení. To muselo proběhnout před vyučováním nebo po vyučování, jelikož bylo potřeba absolutní ticho, čehož ve škole nejde jen tak docílit.

Pověsili si zelenou plochu do třídy nebo na chodbu, a to podle svého rozhodnutí, a pak už stačilo se před ni postavit, spustit v aplikaci Green Screen tlačítko play a začít mluvit.

Takto to vypadá velmi jednoduše, ale opravdu nebylo. S čím se žáci potýkali, na co všechno si museli dát při natáčení pozor, co jim dělalo problémy a co naopak bylo jednoduché, jsme sdíleli před závěrečnou prezentací jednotlivých videí.

Nejprve se ale podívejte, jak se nám to povedlo.

 

Video publikuji se souhlasem všech účinkujících žáků.

Hodnocení projektu:

Kromě informací o živočichovi či rostlině jsme se mimo jiné naučili:

  • ovládat dvě nové aplikace
  • natáčet spolužáka
  • při natáčení mluvit plynule a souvisle
  • dívat se do kamery
  • rozplánovat si práci (ale to jen někteří)

Na čem ještě musíme zapracovat:

  • sehnat stojánek na natáčení, aby se nám iPad v rukou nehýbal a tím se nehýbal ani obraz
  • musíme ztlumit zvuk videa, které běží na pozadí
  • naučit se rozplánovat si práci tak, abych ji nedělal na poslední chvíli
  • dívat se do kamery iPadu
  • pokud potřebuji oporu v textu, tak ji umístím přímo pod kameru, ne někde stranou

Co jsme zjistili?

  • že to moderátoři nemají vůbec lehké, musí myslet na spoustu věcí najednou a přitom být perfektní
  • že mluvit plynule smysluplné informace půl minuty v kuse je pro nás ještě hodně náročné
  • že bychom měli mít předmět plánování, abychom se naučili projekt si sami rozkouskovat a postupovat po malých krůčcích a dotáhnout ho včas do konce
  • že se dokážeme učit vzájemně jeden od druhého, jelikož stačilo, že paní učitelka naučila ovládat aplikace jen tři z nás

Závěrem snad jen odpověď na úvodní otázku. … Ne, není. Jdu koupit velkou zelenou deku :-)