Dvě miminka aneb o rozmnožování s žáky páté třídy

miminka5

„Paní učitelko, budeme na to psát písemku?“ „Na co chceš psát písemku, Tade?“ „No na ten sex přece!“ „Cože?“ „No konečně bych si totiž mohl zlepšit známky.“

Tak sex jsme fakt v páté třídě neprobírali. Ale rozmnožování člověka ano. Učivo, kterého se celá naše sborovna bojí.

Už když jsme začínali probírat člověka, ptali se mě žáci, jestli ho dobereme úplně dokonce a při tom ukazovali stránky v učebnici, kde byly zobrazeny mužské a ženské pohlavní orgány a vývoj lidského plodu. Vždy jsem je přesvědčovala, že ano, a oni se podivně usmívali. A tak jsem pro ně připravila miniprojekt rozfázovaný na tři vyučovací hodiny.

Začali jsme videem, ve kterém jsme pozorovali vývoj lidského plodu. Žáci měli za úkol zapsat si všechny otázky, které je během videa napadly, na malý papír.

Video jsem žákům vysílala z iPadu prostřednictvím Apple TV na televizi a odkaz jsem jim také dala do společného zápisníku v Evernote, aby si ho mohli doma znovu prohlédnout (a nedívali se jen oni, ale jak jsem později zjistila, i rodiče).

Otázek měli žáci opravdu hodně, což jsem předpokládala, takže jsem zbytek hodiny na ně buď odpovídala nebo jsme společně diskutovali. Bohužel tohle fakt nedokážu popsat, každopádně nikdo se už nechichotal, z čehož jsem měla obrovskou radost. Jednoznačně tu sehrálo roli jednak bezpečné prostředí, na kterém jsem dva roky se třídou pracovala, a jednak to, že jsem se k nim chovala jako k partnerům a vážně s nimi mluvila o věcech, na které se své rodiče stydí zeptat.

miminka8

 

 

Druhou vyučovací hodinu jsem věnovala textu, který jsem objevila před třemi lety na internetu (bohužel odkaz jsem si neuložila, za což se autorovi tímto omlouvám). Metodou řízeného čtení jsme postupně prošli čtyřmi částmi textu, které jsem žákům rozdávala postupně. Sdílím i s otázkami před a po čtení jednotlivých úryvků.

1. část textu

 V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka. První se druhého zeptalo:

– Věříš v život po porodu?

– Určitě. Něco po porodu musí být. Možná jsme tu hlavně proto, abychom se připravili na to, co bude pak.

– Blbost, žádný život po porodu není. Jak by vůbec mohl vypadat?

– To přesně nevím, ale určitě tam bude víc světla, než tady. Třeba budeme běhat po svých a jíst pusou.

 Jaký problém řeší miminka? Jak se každé z nich cítí? Jak si představují život po porodu?

 2. část textu

 V druhé části textu se zaměřte na to, co všechno miminka v bříšku dělají.

 – No to je přece nesmysl! Běhat se nedá. A jíst pusou, to je úplně směšné! Živí nás přece pupeční šňůra, předává nám živiny a kyslík. Něco ti řeknu: Život po porodu je vyloučený, pupeční šňůra je už teď moc krátká.

– A na co bychom teda měli nožičky, když ne na běhání? Pořád mě s nimi jenom kopeš. A pusa přece není stvořená na zívání a cucání palce? Ba ne, určitě něco bude. Jen asi bude všechno trochu jinak, než jsme tady zvyklí.

 Co jste v textu zjistili? Co všechno miminka v bříšku dělají? Jaké argumenty použilo jedno z miminek na podporu své teorie o běhání? Pokud miminka v bříšku nejedí ústy, jakým způsobem se živí? Vyhledej odpověď v textu a přečti ji. Proč jedno z miminek tvrdí, že je po porodu život vyloučený?

 3. část textu

 V úvodní větě první části textu se uvádí, že v bříšku těhotné ženy si povídají dvě miminka. Část těla, ve které miminka devět měsíců jsou, se nazývá děloha. Jedno z miminek ji v třetí části textu popsalo po svém. Pokus se tuto větu při čtení podtrhnout.

 – Ale nikdo se přece odtamtud po porodu nevrátil. Porodem prostě život končí. A vůbec, život není nic, než vleklá stísněnost v temnu a vznášení se ve vaku plném tekutiny. A když má zrovna ta plodová voda pálivou příchuť, nelíbí se mi tu ještě víc.

– No, já přesně nevím, jak to bude po porodu vypadat, ale každopádně uvidíme mámu a ta se o nás postará.

– Máma? Ty věříš na mámu? A kde má jako podle tebe být?

– No přece všude kolem nás! V ní a díky ní žijeme. Bez ní bychom vůbec nebyli.

– Tomu nevěřím! Žádnou mámu jsem nikdy neviděl, takže je jasné, že žádná není.

 Jak miminko dělohu nazvalo? Přečti podtrženou větu. Proč může mít plodová voda pálivou příchuť? A jak to miminko zjistí, že má takovou příchuť? Pokuste se přečíst ve dvojici část o mámě a zdramatizujte ji.

Je možné na základě tohoto úryvku zjistit pohlaví miminek? Uveďte argumenty na podporu svého tvrzení.

4. část textu

 V poslední části se pokuste zjistit, proč si jedno z miminek myslí, že máma existuje, i když ji nemůže vidět.

– No ale někdy, když jsme zticha, můžeš zaslechnout jak jí tluče srdíčko jako nám, jak zpívá a mluví na nás, nebo cítit, jak hladí náš svět. Víš, já si fakt myslím, že opravdový život nás čeká až potom…

Jakým způsobem vnímají miminka svou mámu? Co všechno může máma udělat, aby ji miminka vnímala? Kdo z vás už viděl nebo zažil, jak si maminka povídá s ještě nenarozeným miminkem? Chcete nám o tom popovídat?

Na závěr druhé hodiny miniprojektu dostali žáci za úkol napsat miminkům vzkaz o tom, jaký je život po porodu a proč stojí za to se na něj těšit.

miminka1 miminka4

Původně jsem si naplánovala, že žákům zadám, aby ze svých vzkazů vytvořili zvukové nahrávky prostřednictvím aplikace QiuckVoice, ale nakonec jsem dala přednost nenarušení důvěry žáků. Některé jejich vzkazy byly opravdu osobní a nahrávání na iPad by celou atmosféru zhatilo.

 

V poslední třetí vyučovací hodině jsem žáky rozdělila do dvojic. Nalepili si všechny čtyři části textu z předchozí hodiny na papír a následně měli za úkol najít v textu odborné informace a ty vysvětlit na základě informací, které se dozvěděli v předchozích dvou hodinách. Ne vše bylo úplně správně, museli jsme pak ještě dovysvětlit, ale přesto koukněte na to, jak se jim to podařilo.

miminka2 miminka5 miminka6 miminka3

miminka7

 

Na závěr miniprojektu jsme nejen sdíleli, jaké odborné informace v textu objevili, ale došlo i na další otázky týkající se pohlavního styku, přenosných pohlavních chorob a AIDS. A kdo si myslí, že žáci v páté třídě nemají o těchto tématech ani páru, je na velkém omylu.

 

P.S. Vím, že jsem iPad použila pouze k vysílání na televizi, ale situace si to tak vyžádala, snad mi to odpustíte :-) Jo a písemku na sex jsme nepsali.